NIEMOWLĘTA

Najlepsze produkty spożywcze dla zębów dziecka

UDOSTĘPNIJ

Poza regularnym myciem zębów pastą z fluorem, ważną rolę w utrzymaniu zdrowia jamy ustnej odgrywa spożywane przez dziecko jedzenie i napoje. Choć powszechnie dostępne są zalecenia dotyczące unikania żywności i napojów zawierających cukier, niewiele jest informacji o bezpiecznych dla zębów produktach spożywczych. Poniżej podajemy niektóre spośród najlepszych produktów dla zębów dziecka, jak również przykłady żywności, którą należy traktować tylko jako smakołyki podawane dziecku raz lub maksymalnie dwa razy w tygodniu.

Dlaczego dieta Twojego dziecka ma znaczenie

Dieta uwzględniająca szereg różnych składników odżywczych nie tylko wspiera prawidłowy wzrost zębów i dziąseł, ale również zmniejsza ryzyko próchnicy. Wczesne wykształcenie zdrowych nawyków pomoże w pierwszej kolejności chronić zęby mleczne, a następnie stałe, gdy już się pojawią.

Jakie produkty spożywcze i napoje są najlepsze

Wiele pokarmów i napojów dla niemowląt zawiera zaskakująco dużo cukru. Można powiedzieć, że niemal wszystkie produkty spożywcze zawierają pewną ilość cukru. Między posiłkami zęby potrzebują czasu na regenerację. Staraj się ograniczać słodką żywność i napoje tylko do pory posiłków – nie podawaj ich przed snem. Należy pamiętać, że jedynymi naprawdę bezpiecznymi napojami dla zębów mlecznych są mleko i woda. Aby dziecko miało zdrowe zęby, podawaj żywność zawierającą białko, witaminy A, C i D, kwas foliowy, wapń i minerały. Te składniki odżywcze pomagają wzmocnić szkliwo i zapewnić zdrowie dziąseł.

Podane powyżej produkty żywnościowe to tylko niektóre spośród opcji bezpieczniejszych dla zębów. Zrównoważona dieta zapewni dziecku wiele witamin i minerałów, których organizm potrzebuje do zachowania zdrowia jamy ustnej. Jeśli masz pytania, pomocna może być rozmowa z lekarzem lub dentystą Twojego dziecka.

Szczególne uwagi dotyczące niemowląt i dzieci w wieku przedszkolnym

Jest wiele rzeczy, o których należy pamiętać w zależności od wieku dziecka.

Niemowlęta (0–2 lata)

  • Do picia należy podawać tylko mleko i wodę.

  • Począwszy od szóstego miesiąca życia, zacznij przyzwyczajać dziecko do picia z kubka-niekapka. Zaprzestań całkowicie karmienia butelką, gdy dziecko ukończy 12. miesiąc życia.

  • Staraj się ograniczać słodką żywność do pory posiłku i nie podawaj słodkiej żywności ani napojów przed snem. Jeśli musisz dać dziecku butelkę w nocy, podaj mu tylko wodę. Jeśli dziecko pije obecnie mleko, przez kilka tygodni można rozcieńczać je wodą, dążąc do tego, by dziecko przestawiło się całkowicie na wodę.

  • Sprawdzaj etykiety żywności niemowlęcej, aby się upewnić, że nie zawiera ona cukru. Cukry dodane występują pod wieloma postaciami, takimi jak miód, melasa, cukier kukurydziany, syrop klonowy, syrop agawowy, dekstroza, fruktoza, glukoza, sacharoza, syrop glukozowy o wysokiej zawartości fruktozy i wiele innych.

  • Bezpieczne przekąski między posiłkami nie powinny zawierać cukru. Spróbuj świeżych owoców, warzyw, paluszków chlebowych, sera i naturalnego jogurtu.

  • Możliwie jak najczęściej unikaj napojów gazowanych oraz soków i koncentratów owocowych słodzonych cukrem. Żadne z tych produktów nie wnoszą wartości zdrowotnej do codziennej diety dziecka. Słodkie napoje mogą prowadzić do próchnicy, a niemowlęta, które próbują słodkich napojów, często mają problemy z przestawieniem się na bezpieczniejsze opcje. Mleko i woda są najlepsze.

  • Nie martw się, jeśli czasem dziecko zje coś niezdrowego. Jeśli to możliwe, ogranicz podawanie słodkiej żywności do pory posiłków, ponieważ zmniejszy to ryzyko uszkodzenia zębów.

  • Nie podawaj słodkich potraw i napojów przed snem i pamiętaj, aby przed położeniem dziecka spać wytrzeć mu dziąsła lub umyć mu zęby. Jeśli podajesz dziecku butelkę w nocy, daj mu tylko wodę.

  • Dalsze porady można uzyskać od pielęgniarki środowiskowej, zespołu stomatologicznego lub innych pracowników służby zdrowia.

Dzieci w wieku przedszkolnym (3–5 lat)

  • Ułóż z dzieckiem harmonogram posiłków. Staraj się podawać trzy posiłki i dwie bezpieczne przekąski dziennie. Te dwie bezpieczne przekąski między posiłkami powinny zawierać niewiele cukrów dodanych. Spróbuj świeżych owoców, warzyw, paluszków chlebowych, sera i naturalnego jogurtu. Do picia należy podawać tylko mleko i wodę.

  • Możliwie jak najczęściej staraj się unikać napojów gazowanych oraz soków i koncentratów owocowych słodzonych cukrem. Żadne z tych produktów nie wnoszą wartości zdrowotnej do codziennej diety dziecka. Słodkie napoje mogą prowadzić do próchnicy, a małe dzieci mogą niechętnie podchodzić do próbowania bezpieczniejszych opcji, jeśli zasmakowały już napojów z wysoką zawartością cukru. Mleko i woda są najlepsze dla maluchów.

  • Nie martw się, jeśli czasem dziecko zje coś niezdrowego. Jeśli to możliwe, ogranicz podawanie słodkiej żywności do pory posiłków, ponieważ zmniejszy to ryzyko uszkodzenia zębów.

  • Nie podawaj słodkich potraw i napojów przed snem i pamiętaj, aby przed położeniem dziecka spać umyć mu zęby pastą z fluorem.